Dag 61 – 3269 km

2 november 2023

Eergisteren hebben we een mega dag gedaan omdat we naar San Felipe wilden om daar een rustdag te houden. De afstand was redelijk lang, maar er zouden niet meer zoveel hoogtemeters zijn, dus het leek allemaal te doen te zijn. Totdat we uiteraard nog steeds forse wind tegen hadden, waardoor we een heel stuk langzamer gingen dan we hadden gehoopt. Gelukkig ging er een stuk in zoverre naar beneden dat de wind minder verschil maakte, en toen we eindelijk de andere kust van de peninsula bereikte en de laatste 50 kilometer langs de kust konden fietsen in een andere richting, hadden we éindelijk de wind in de rug. En dat was maar goed ook, want anders hadden we het nooit gehaald. Nu waren we nog voor het donker in het dorp en hadden we nog ruim tijd om een slaapplaats te zoeken.

Het is een RV park geworden aan de rand van het dorp, aan het strand. Het was allemaal redelijk primitief, maar we konden onze tent neerzetten, er waren zelfs een soort van ‘boom’ hutten gebouwd met afdak, vanwaar je mooi uitzicht had, en daaronder stond een picknicktafel die bijna in elkaar stortte als je er alleen maar naar keek, dus zitten moest met beleid. Wat ik de eerste keer even over het hoofd zag waardoor ik er direct bijna doorheen zakte. Al met al was het eigenlijk best heel leuk kamperen, ware het niet dat ik nauwelijks een oog dicht heb gedaan door de grote hoeveelheid honden die er rondliepen en de halve nacht aan het blaffen waren.

Aangezien we nu aan de oostkust zijn, konden we de zonsopgang vanuit onze tent zien, en dat is op het moment pas rond kwart voor 7, dus heel vroeg hoeven we er ook niet voor op te staan.

Gisteren hadden we een rustdag gepland, en aangezien ik dus met zonsopgang up and running was, had ik zeeën van tijd om niks te doen. Normaal gesproken ben ik daar best redelijk goed in, want dan ga ik wat op de computer werken, de blog bijwerken, een serie kijken, dat soort dingen. Maar hier is het internet nu niet zo heel goed, dus ging geen van dat alles op. En ik lees heel graag een boek, maar niet de hele dag.

Uiteindelijk verveelde ik me best wel, en ben ik maar naar het dorp gelopen waar ik wat heb rondgekeken en uiteindelijk op een bankje een boekje heb gelezen totdat ik ergens met Katrina had afgesproken voor het avondeten. Waar het eigenlijk te heet voor was, maar goed.

Terwijl ik op een bankje zat raakte ik aan de praat met iemand die al een aantal jaren in Baja woonde en me een restaurant aanraadde, maar later kon ik niet meer herinneren hoe het precies heette, dus mogelijk hebben we wel of niet bij dat restaurant gegeten. We hebben in ieder geval bij een restaurant gegeten, waarna we ergens anders heen zijn gegaan omdat ze daar happy hour hadden en margarita’s serveerde voor de helft van de prijs. Inmiddels weet ik waarom, want anders raken ze ze aan de straatstenen niet kwijt. De desbetreffende margarita was dermate vies dat ik de helft heb laten staan. En dan moet het echt behoorlijk smerig zijn kan ik je vertellen. Zonde van het geld!

Daarom zijn we daarna nog maar naar een ander restaurant gegaan om nog meer vistaco’s te eten, want daar hadden we de dag ervoor ook gegeten en vonden we tóch het lekkerst.

Vanmorgen was ik ook weer vroeg uit de veren, want naast alle honden die de hele nacht weer blaffend rond renden, waren er ook buren gekomen die niet bepaald zachtjes deden. Was super fijn. Ik was dus net wat minder uitgerust vandaag.

De drukte op de camping gisteravond was een voorproefje op het weekend. Blijkbaar is er dit weekend een shrimp festival in San Felipe, een jaarlijks terugkerend event waarvoor men van heinde en verre uitrukt. Het is zoals Bubba zei: “Shrimp is the fruit of the sea. You can barbecue it, boil it, broil it, bake it, saute it. There’s uh, shrimp-kabobs, shrimp creole, shrimp gumbo. Pan fried, deep fried, stir-fried. There’s pineapple shrimp, lemon shrimp, coconut shrimp, pepper shrimp, shrimp soup, shrimp stew, shrimp salad, shrimp and potatoes, shrimp burger, shrimp sandwich. That- that’s about it.” En dat lopen wij dus allemaal mis. Maar aangezien ik hoop op een beetje slaap vanavond vonden we dat toch niet zo erg.

We waren niet zo heel vroeg op weg vandaag, want ik was wel snel klaar, maar Katrina had een langzame ochtend. En we hebben eerst nog een food tour in San Felipe gedaan voordat we écht op pad gingen. Immers, zonder brandstof geen kilometers.

We vervolgden de weg langs de kust, en vanmorgen was het redelijk wind stil, dus geen tegenwind. ’s Middags pikte de wind wat meer op, maar hadden we hem zowaar nog steeds in de rug, dus wij gingen eigenlijk best wel goed vandaag. Het enige is dat het snoei heet is, maar daar heb ik niet zo bijzonder veel last vast, buiten dat ik buitensporig veel zweet. Genoeg drinken is dus belangrijk! Mijn farmers arms zijn ook pracht en praal inmiddels.

We zijn verder gefietst dan we oorspronkelijk van plan waren, en kamperen nu ergens op iemands stuk land, aan de zee. Hopelijk hebben we komende nacht geen last van honden en kan ik eindelijk een beetje fatsoenlijk slapen!

Ik heb net de kaart een beetje bekijken, en over twee dagen lijken we weer een dorpje aan te doen, waar we misschien nog maar een rustdag gaan houden. We zouden namelijk alles op het gemak gaan doen, en tot nu toe lijken we eigenlijk best wel snel te gaan. En ik vlieg pas de 29e, en het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik moet gaan zitten wachten totdat ik eindelijk mijn vlucht heb.

Hoewel dat waarschijnlijk wel mee zal vallen hoor, volgens mij is er in het zuiden meer te doen dan in het noorden, dus we zullen ons ongetwijfeld wel kunnen vermaken! 😉