Dag 368 – 15.108 km

19 februari 2020

Na een paar dagen Singapore zijn we gisteren aankomen op Sumatra, Indonesië. Waar we werden opgewacht door Benny, onze gids voor de komende paar dagen. En that’s a first, want ik heb nog nooit een georganiseerde reis gemaakt.
Benny heeft even in Nederland gewoond, praat een soort van Nederlands, woont nu al weer een hele tijd in Indonesië en ik versta ongeveer de helft van wat hij zegt, want hij praat nogal veel, maar niet altijd even verstaanbaar. Maar verder is Benny best leuk!

Gisteren zijn we naar wat bezienswaardigheden in Medan geweest, onder andere een tempel en een moskee. Toen we rond een uur of 3 bij onze eindbestemming aankwamen hadden we de mogelijkheid om alvast de wandeling door de jungle te maken, op zoek naar Orang Oetans. Die wandeling stond eigenlijk voor vanmorgen op het programma, maar eerder op de dag waren er een aantal Orang Oetans gespot, dus ze raadde aan om het meteen te doen. Omdat het natuurlijk wilde dieren blijven en het dus niet trefzeker is dat je ze ziet.
Uiteindelijk hadden we best heel erg mazzel, want helemaal in het begin zagen we een ‘kleintje’ (van 6 jaar) en zijn mama. Op het pad voor ons. Wat best bijzonder was, want normaal die je ze ergens hoog in de boom. In dit geval kwamen ze beide langs lopen, op aai afstand.
Daarna hebben we de wandeling vervolgd, maar hebben we helaas geen andere Orang Oetans meer gezien. Wel ander soort apen, wat ook best leuk was!
Terug zijn we op banden over de rivier naar het hotel ‘geraft’, hoewel ze het daar tuben noemden. Het hotel lag namelijk aan de rivier, dus dat was makkelijk! Onderweg zagen we de jungle en allerlei huisjes die aan het water lagen, was best leuk!

Vandaag hadden we een iets rustiger programma en hebben we een tijd in de auto gezeten. We hebben een palmolie plantage van dichtbij bekeken (had ik namelijk nog niet genoeg gezien) en zijn naar een traditioneel dorpje van een of andere stam geweest. Tot mama’s vreugde slapen we in een heel mooi hotel met hele mooie tuin en zwembad, maar helaas is het weer vandaag net effe wat minder mooi en regende het aan het eind van de dag. Het zwemmen hebben we dus maar gelaten voor wat het is.

Morgen gaan we weer verder met Benny en het busje, dus hopelijk is het dan weer stralend weer!